close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הצעה למפגש כיתתי שבועי סביב פרשת השבוע

הרב יוני לביאכח תשרי, תשעב26/10/2011

הרב יוני לביא בהצעה מעשית לבתי ספר ולמורים- איך נהפוך את הפרשה למפגש שבועי, לימודי, פורה ומהנה לכיתה כולה...

תגיות:

מורה יקר/ה.

שנת לימודים חדשה התחילה ושוב אנו מתחילים לקרוא את התורה מבראשית. במוסדות חינוך רבים מקובל לעשות לקראת שבת שיעור על פרשת השבוע. אלא שלעיתים הוא יוצא קצת ארכאי ומשעמם, וכמה שאנחנו מתאמצים למצוא רעיונות מעניינים ורלוונטיים לתלמידים, פרשת השבוע נתפסת אצל רבים מהם כדבר מיושן ומנותק מן החיים.

ברצוני להציע לך רעיון למהלך שיעור פ"ש שבועי בהשתתפות התלמידים. הרציונאל העומד מאחוריו הוא ליצור שיעור חי, תוסס ונוגע בחיים (מזכיר את האופן בו אמורים להיראות שיעורי החינוך/חברה), שהתלמידים יהיו חלק אינטגראלי ממנו ושיקלטו עד כמה מה שקורה בפרשה רלוונטי לגביהם. מעבר לזה, נפיק ממנו רווח של פיתוח תרבות הדיון, יכולת הכתיבה והדיבור, שיפור האינטראקציה בין התלמידים והעמקת ההיכרות עם עולמם ועוד.

השיעור ייקרא: הפרשה ואני, ויתנהל בקונספט הבא: הוא יתחלק לשני חלקים -

החלק הראשון הוא החלק של התלמידים. בכל שבוע שלושה מהם יעבירו לכיתה משהו:

1. הראשון יאמר את 'תקציר הפרשה' בשישים שניות. הרעיון שמאחורי: לא תמיד יוצא לכל התלמידים לקרוא את הפרשה ולרבים מהם אין מושג מה בדיוק הולך שם (שלא לדבר על אלו שלא יודעים בכלל מה הפרשה...). סיפור התקציר יאפשר יישור קו בסיסי לגבי מה הולך בפרשה (אם תכתבו בגוגל: 'תודעה יהודית תקציר הפרשה' תְגַלוּ תקצירים יפים וידידותיים על כל הפרשיות שכתבו ברבנות הצבאית (רק אל תגלו לתלמידים שזה כבר קיים, שלא יעתיקו...)). אפשר להזמין את התלמידים שירצו להראות לכם לפני כן מה שעשו, מה שיצור הזדמנות משותפת לשבת יחד - אחד על אחד ולדבר על הדברים.

2. התלמיד השני יגיד 'נקודת חיבור' - רעיון קצר על הפרשה, עד 2-3 דקות. שימו לב - אין הכוונה שיפתח איזה ספר רעיונות או יחפש במפרשים ויצטט "כתוב בפרשה...אומר רש"י... נשאלת השאלה...יש על זה שלוש תשובות", אלא שימצא את נקודת חיבור שלו/ה אל הפרשה וידבר עליה. למשל, ייבחר דמות בפרשה שהוא מזדהה איתה ויספר על דבר או שניים שהוא רוצה ללמוד ממנה, שיספר על אירוע בפרשה שריגש/הכעיס/עורר אותו למחשבות וכדו'. לא צריך לשם כך שום ספרים מיוחדים. רק לפתוח חומש, לפתוח את הלב ולחבר ביניהם.

אופציה נוספת – ביטוי אומנותי שממחיש רעיון, פסוק, דמות או אירוע מהפרשה – ציור, קריקטורה, צילום, תמונות מהאינטרנט. זו הזדמנות לתת לתלמידים המוכשרים בתחומים אלו להביא את עצמם לידי ביטוי.

3. השלישי יספר לקינוח סיפור קצר עם מסר לחיים. עד 3 דקות. זה יכול להיות סיפור חסידי או אחר. משהו עתיק או לחילופין משהו שקרה לו/ה או למישהו שהם מכירים.

כיוון שהחלק השלישי אינו קשור ישירות לפרשה אפשר להעביר אותו לסוף השיעור (לאחר החלק השני של הדיון), או לוותר עליו לגמרי.

בשבוע הראשון המורה יעשה בעצמו את שלושת הדברים כדי להדגים כיצד זה אמור להיראות.

ניתן לקבוע בכל שבוע מי יגידו בפרשה הבאה, אך לדאוג שזה יתחלק בין כולם במידה שווה (שלא תמיד אותם תלמידים יעשו את זה). בכיתה של 30 תלמידים כל אחד אמור לעשות את זה פעם בשלושה חודשים בערך.

לחילופין אפשר לתלות על לוח המודעות את רשימת הפרשות והתפקידים וכל אחד ישבץ את עצמו במה שמתאים לו (פרשת בר מצווה, פרשה שיש בה דמות שמדברת אלי/סיפור רלוונטי וכו'). רק אחר כך המורה ישבץ באופן אקראי את מה שחסר.

- אפשר לעשות בכיתה לוח מיוחד ולתלות עליו תקצירים, תמונות, קריקטורות וסיפורים מתוך מה שהכינו התלמידים.

________________________

החלק השני של השיעור יוקדש לדיון כיתתי בהנחיית המורה. בקובץ השאלות על הפרשה (להורדה כאן) תמצאו כמאתיים וחמישים נושאים לדיון הכוללים כאלף שאלות שונות. הם מסודרים לפי הפרשות, ומחברים בין התוכן של הפרשה לדילמות מן החיים (חלק מהשאלות פורסם בעלון הצעירים "עולם קטן" במהלך השנה האחרונה במדור "הביעו עמדתכם").

כדאי לבחור נושא אחד או שניים בלבד ועליהם לפתח את הדיון. ניתן לעשות את זה בדרכים מגוונות. למשל:

המורה יציג את שאלה/ות וינחה דיון כיתתי בנושא (זו גם ההזדמנות פז לפתח את תרבות הדיון, ההקשבה והכבוד לזולת). בסוף הדיון מומלץ שהמורה יסכם את הדעות שנאמרו ויוסיף נקודת-מבט משלו על הנושא.

אופציה שניה היא לחלק את הכיתה לשלוש/ארבע קבוצות כשכל אחת תדון בתוכה בנושא אחר מן השאלות שהועלו. בעשר הדקות האחרונות של השיעור תהיה מְלִיאָה ובה כל קבוצה תשגר נציג/ה שתציג לפני הכיתה את סיכום הדעות השונות שהועלו בקבוצה שלהם. זה עשוי להיות מאוד מפרה ופותח את הראש לכיוונים שונים.

אופציה שלישית היא תרגיל כתיבה של מכתב אישי לאחת מהדמויות בפרשה. בסיום הכתיבה לבקש מתלמידים שמוכנים להקריא את המכתב לפני הכיתה. אפשר לדבר על הדברים ולפתח אותם לכיוונים שונים.

שיעור כזה עשוי להתאים לכיתות ט-יב, וכן לכיתות ז-ח. כל מורה יצטרך להתאים את המבנה הנ"ל לרמת התלמידים שלו ולבגרותם.

אשמח מאוד לשמוע הארות והצעות לשיפור ושדרוג. אתם מוזמנים להעביר את הרעיון הלאה למורים/ות נוספים.

שלכם,

יוני לביא

מנהל מוקד הנוער "חברים מקשיבים" בטלפון ובאינטרנט

054-6702313, [email protected]

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה